Kota Lukut taman warisan,
Tempat bersemadi pahlawan terbilang,
Program usahawan muda pemangkin wawasan,
Majulah bangsa usahawan terbilang.

Friday, June 11, 2010

PROJEK KHAS PUM 3






KIOSK CAWANGAN ASRAMA (KEDAI ASRAMA)

Menyediakan kemudahan menjual semua jenis keperluan am pelajar asrama seperti baldi, sabun, syampu, berus dan ubat gigi, penyangkut baju dan lain-lain termasuk makanan dan minuman ringan.

Objektif penubuhan PUM di asrama SMKYTR ialah;

1. Memberi peluang kepada pelajar menjalankan aktiviti perniagaan di sekolah.

2. Pelajar dapat menunjukkan bakat, kebolehan dan mengembangkan potensi diri dalam bidang keusahawanan.

3. Pelajar menyatakan minat serta kelebihan yang ada dalam bidang ini selain daripada bergiat aktif dalam salah satu bidang kokurikulum di sekolah ini.

4. Memberi kemudahan kepada para penghuni asrama untuk mendapatkan barangan keperluan harian mereka termasuklah makanan dan minuman tanpa perlu keluar dari kawasan sekolah (asrama)

Kumpulan Sasaran;

Kumpulan sasaran perlaksanaan program ini ialah semua penghuni asrama lelaki dan perempuan, seluruh warga sekolah dan para ibu bapa yang berurusan dengan anak-anak mereka.

Tempat Aktiviti Dijalankan;

Aktiviti jualan PUM di asrama dijalankan di kedai usahawan (kiosk) yang dibina hasil pengubahsuaian stor Bengkel Sains Pertanian menjadi kedai usahawan. Kedudukannya yang strategik iaitu bersempadan di antara asrama putera dan puteri dan bersebelahan dengan bilik belajar serta ruang ibu bapa menunggu.


Waktu urus niaga;

1. Pada hari biasa, perniagaan akan dijalankan pada waktu petang iaitu waktu riadah pada 4.30 ptg - 5.30 ptg untuk pelajar lelaki dan 5.30 ptg - 6.30 ptg untuk pelajar perempuan. Ini bagi bagi mengelakkan percampuran antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan semasa membeli.

2. Pada hari minggu atau cuti am pada jam 9.00 pg - 11.00 pg bagi pelajar lelaki manakala pada jam 11.00 pg - 1.00 tengahari bagi pelajar perempuan.

3. Setiap aktiviti jualan akan dijalankan oleh AJK yang dilantik.

4. Barang-barang jualan akan dibeli oleh guru pembimbing PUM manakala stok/rekod akan dilakukan oleh AJK PUM dengan bimbingan guru.


Kos pembinaan : RM2800.00. Wang yang diperuntukan oleh pihak sekolah.

No comments:

Post a Comment